משקיעי Reddit התלבשו על מניות הקנאביס שנסקו בעד 50%

מניות הקנאביס בנאסד"ק מזנקות בעשרות אחוזים לאחר שה"רובין-הודס" מפורום Reddit החליטו להתלבש עליהן, קצת בדומה למה שעשו עם מניית גיימסטופ בחודש שעבר. האם כדאי להיכנס להשקעה?

מניות חברות הקנאביס הנסחרות בוולסטריט ממריאות בשבועות האחרונים לשיאים חדשים והתופעה, שאפשר לייחס אולי לתקווה לשינוי המדיניות בנוגע לצמח לאור בחירתו של ג’ו ביידן לנשיא ארה”ב, הגיעה אמש לשיא של טירוף שלא נראה כמותו בסקטור.

אבל, בניגוד לעליות המתונות-יותר בחודשים האחרונים שהתרחשו על רקע אותן תקוות לשינוי מדיניות, מה שקרה אתמול היה בעיקר בגלל קהילת הסוחרים העצמאיים באתר “רדיט” (Reddit), שגרמו לזינוק מלאכותי עצום במניותיהן של כמה מחברות הקנאביס המרכזיות הנסחרות בבורסה האמריקנית, כולן אגב משווקות קנאביס גם בישראל.

כך, למשל, קרה למנייה של “טילריי” (Tilray), שזינקה בלא פחות מ-50.91 אחוזים. מנייה נוספת שרשמה עלייה מטורפת היא זו של “אורגניגרם” (Organigram), שקפצה ב-37.30 אחוזים נכון לאמש, והמנייה עוד נטויה… מניות נוספות שרשמו עליות משמעותיות הן אלו של “אורורה” (Aurora), שעלתה ב-21.20 אחוזים, “קרונוס” (Cronos), שעלתה ב-14.42 אחוזים, ואפריה (Aphria), שעלתה ב-10.74 אחוזים.

בנוסף, קרן ETFMG, הסוחרת במניות קנאביס, שכמעט והכפילה את ערכה מאז בחירתו של ביידן לנשיאות בנובמבר, זינקה אמש בקרוב ל-15 אחוזים. 

מניית טילריי טסה
מניית טילריי (Tilray) מזנקת ב-50%

מה המסקנה מכל זה? כמו תמיד, מורכבת. מצד אחד, רבים פונים אלינו בשאלה האם הגיע הזמן לשים את השניים וחצי סנט שלהם על מניות קנאביס ואכן זה נראה מפתה. מצד שני, חכו רגע, לאן אתם רצים? לפעמים העליות הן רק תוצאה של הימור על “פוטנציאל”. לעתים, כשהפוטנציאל מגיע לכדי מימוש במציאות, הוא כבר לא שווה ערך כל כך.

נכון, מניות חברות הקנאביס מראות עליות נאות בתקופה האחרונה בלי קשר, בעיקר לאור השינויים הרגולטוריים האפשריים בארה”ב והתקווה שביידן יביא ללגליזציה פדרלית (לא היינו מהמרים על זה), אבל, את העלייה המטורפת של אתמול לא ניתן לייחס לשווי האמיתי של המניות או לתקווה שיצמחו, אלא לתופעה שמשנה בימים אלה את כללי המשחק בעולם הסחר במניות בעולם כולו. 

את התופעה הזו אפשר אולי לכנות “שגעת גיימסטופ”, לאור מה שקרה למניית חברת משחקי הוידיאו בחודש שעבר בגלל – ניחשתם נכון – משקיעים שהגיעו מאתר רדיט. 

מניות הקנאביס בנאסד"ק מזנקות
מניות הקנאביס בנאסד”ק מזנקות

באתר רדיט, שהוא בעצם קונגלומרט של פורומים בכל נושא אפשרי, פועל פורום בשם “וולסטריט בטס” (WallStreetBets), שבו חברים לא פחות מ-8 מיליון סוחרים עצמאיים, המכנים את עצמם “רובין הודים” מכיוון שרבים מהם נעזרים באפליקציית המסחר Robinhood הממתגת עצמה כמיועדת להמונים ומציעה השקעות ללא עמלות. פעולה מתואמת של הסוחרים הללו, כפי שקורה לאחרונה, יכולה להזניק מניות לשיאים חדשים – ומייד לאחר מכן להפיל אותן לקרשים.

המשקיעים העצמאיים מרדיט, רובם צעירים שראו את המכה הכואבת שקיבלו הוריהם בעקבות המשבר הכלכלי ב-2008 ומחפשים נקמה ב”זאבים מוול סטריט”, הכריזו מלחמה על קרנות הגידור הוותיקות והמשקיעים הכבדים, שהיו רגילים לנהל את השוק ביד רמה. 

המשקיעים החדשים מתמקדים במוכרי “שורט”, כלומר מניות שנמכרות במחיר נמוך מערכן, משום שההימור הנפוץ לגביהן הוא שהן צפויות ליפול, מה שפעמים רבות גורם לכך שזה אכן מה שקורה בפועל. אסטרטגיית שורט היא שיטה ידועה ומוכרת בוול סטריט, שמטרתה גריפת רווחים כשערכו של נכס (מנייה לצורך העניין) נמצא בירידה. בשיטה זו נמכרת המנייה במחיר ירוד, במטרה להרוויח מקנייתה במועד מאוחר יותר, אם ערכה אכן ירד עוד.

המשקיעים מרדיט, שהכריזו מלחמה על השיטה הזו, קונים מניות עם “שורטים” משמעותיים (כמו למשל אלה של גיימסטופ) בכמויות עצומות ומחזיקים בהן למשך זמן מסוים, כשהם משתפים פעולה וקוראים איש לרעהו “לא להישבר” ו”להחזיק את הקווים נגד האויב”. הפעולה הזו גורמת כמובן לזינוק עצום בערכן ובמחיריהן של המניות, ולהפסדים גדולים לקרנות הגידור והמשקיעים שהימרו נגדן. 

זה בדיוק מה שקרה למנייה של גיימסטופ בינואר, לאחר שבוול סטריט הימרו נגד החברה, שנמצאת בקשיים כלכליים במשך זמן רב. מניית החברה, שנמכרה ב-11 בינואר ב-19.94 דולר בלבד, המריא לאחר הקנייה ההמונית של המניות על ידי משקיעי רדיט ללא פחות מ-483 (!) דולר ב-28 לחודש, עלייה של יותר מ-2,400 אחוזים(!!!). 

א-מה-מה, כשהטירוף נרגע, המנייה ירדה בחזרה בהתאם לשווי האמיתי של החברה ושוויה נכון להבוקר הוא 51.20 דולר. לא רע בהתחשב בנתוני הפתיחה, אבל גם לא מטורף. המשקיעים של רדיט יכולים לציין לעצמם בסיפוק כי בעקבות ההרצה ספגו קרנות הגידור שביצעו את המכירה בחסר למניות גיימסטופ הפסדים שנאמדו ב-6 מיליארדי דולרים.

האם זה מה שצפוי לקרות גם למניותיהן של חברות הקנאביס? לא בטוח אבל כנראה שכן. השוק נמצא בצמיחה קבועה ועתידו נראה מבטיח, אולם אנליסטים שונים טוענים כי הערכות השווי של חברות הקנאביס הופכות להיות בלתי מוצדקות, במיוחד עבור חברות קנדיות כמו טילריי למשל, שעשויות להרוויח מעט מאוד משינויים בארה”ב, אם בכלל.

אז להשקיע בקנאביס או לא? התשובה המתבקשת היא ככל הנראה גם וגם. תחום הקנאביס נמצא בצמיחה עולמית שלא נראה שעומדת לעצור, אבל כמו תמיד בבורסה, יש סיכויים ויש סיכונים, וצריך להיות עם האצבע על הדופק. בכל מקרה, העלייה הנקודתית בשווי המניות אתמול צפויה להתאזן ולרדת בימים הקרבים בחזרה לערך הנורמלי. אתם מוזמנים כמובן לעקוב אחר הדיווחים השבועיים שלנו במדור כלכלה. בהצלחה.

*** אין בנאמר המלצה לביצוע פעולות בניירות ערך, הנכתב הינו דעה בלבד. כל המבצע פעולות כלשהן על בסיס הכתוב עושה זאת על אחריותו בלבד ואין צוות המגזין אחראי לנזקים כלשהם שיגרמו כתוצאה מפעילות בניירות ערך בעקבות הכתבה ***

המשך קריאה
Back to top button
Close

אופס!

אנא בטלו את חוסם הפרסומות כדי לצפות בתוכן באתר